در کتاب فانی و باقی ، سعی شده نظریهای که میتواند برای رسیدن به درکی جامع از نقّاسی ایران به عنوان یک صورت فرهنگی در کنار صورتهای فرهنگی همخانوادهای چون ادبیات تغرّلی، سنت حکمت اشراقی و عرفان نظری در ایران سدههای هشت تا دوازده هجری مورد استفاده قرار گیرد، ارائه شود. در فصل اوّل، برخی ملاحظات نظری مربوط به روششناسی کار مطرح و به بعضی مسائل اصلی و رهیافتهای غالب در بررسی تاریخ ایران، سنت هنری گذشته و نقّاشی ایرانی پرداخته شده است. فصلهای دوم و سوم، هستة نظری کلّی کار را تشکیل میدهند و میتوان از چارچوب نظری ترسیم شده در آنها برای فهم انتقادی برخی دیگر از ساختهای نهادی و گفتمانی جامعة ایران در دورة مورد نظر استفاده کرد. فصل بعدی کتاب فانی و باقی ، با طرح برخی ملاحظات مربوط به زمینههای تاریخی و جامعهشناختی نقّاشی ایرانی آغاز میشود و در ادامه با توجّه به وجود برخی فرضیات پذیرفته شده، در باب حد و معنای برشمردن هنرهای ایرانی در زمرة اصول نمادین یا رمزی بحث میشود. در فصل آخر، با اتکا به نوعی پدیدارشناسی موضوعی، گوناگونیهای دستمایهها یا «مجالس» مختلف نقّاشی ایرانی در پیوند با حالات و شئون تاریخی نمونه وار زیست جهانی ایرانی بررسی میشود.
اگر نقاشی های مینیاتور ایرانی را تصویر رویای هوش ربایی بدانیم که یک عصر تاریخی در مورد خود می دیده است،به نظر نمی رسد که تحلیل سر راست این رویا بر اساس ویژگی های صوری زیبا و افسونگر آن،و یا تفسیر آن با تکیه بر مفاهیمی چون«هنر قدسی»بتواند ما را به نظام نیروهایی که منجر به شکل یافتن آن شده اند برساند.متن حاضر به یک معنا در حکم ایجاد نوعی«تاخیر»در این مسیرهای پژوهشی رایج است این کتاب بررسی تفصیلی نقاشی ایرانی نیست،بلکه در آن سعی شده است نظریه ای طرح شود که میتواند برای رسیدن به درکی جامع از نقاشی ایرانی به عنوان یک صورت فرهنگی در کنار(صورت های فرهنگی هم خانواده ای چون ادبایت تغزلی و سنت حکمت اشراقی و عرفانی نظری)در ایران سده های به تقریب هشت تا دوازده هجری مورد استفاده قرار گیرد
عنوان ________فانی و باقی: درآمدی انتقادی بر مطالعهی نقاشی ایرانی |
موضوع ____ نقاشی |
نویسنده ____مجید اخگر |
مترجم ______ |
ناشر ________بیدگل |
قطع ___________رقعی |
جلد ____________نرم |
چاپ __________1399 |
صفحه_________298 |
قیمت روز______ 65000 ت |
قیمت فروش____40000 ت |
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.