بخشی از کتاب نقاشی چینی (دریافت روح طبیعت با قلم مو):
چیان موا مورخ سرشناس چینی گفته است پس از خوشنویسی مهمترین شکل هنر چینی نقاشی است. قدمت نخستین نقاشیهای چینی به دوران ماقبل تاریخ می رسد. در زمان حکومت سلسله های چین و هان اکثر نقاشیها به صورت دیوارنگاره یا حکاکی بر روی سنگهای کاخها و مقبره ها بودند تا اینکه در زمان حکومت دودمانهای وی و جین موضوع و محتوای نقاشیها تنوع بیشتری یافت و نقاشی در میان مردم محبوب تر شد همچنین ابریشم و ،کاغذ به علت مقرون به صرفه تر بودن نسبت به نقاشیهای دیواری و حکاکی های روی سنگ، به تدریج جایگزین آنها شد». اظهارات وی نشان میدهد که در ابتدا از نقاشیهای چینی عمدتاً در محل زندگی طبقه حاکم اشراف و مکانهای مذهبی استفاده میشد و از دوران حکومت سلسله های وی و جین و سلسله های بعدی مانند سویی و تانگ دسترسی مردم به نقاشی های چینی به تدریج افزایش یافت نقاشیهای اولیه متعلق به طبقه حاكم و اشراف عمدتاً بر روی دیوارها یا کف بناهای مذهبی مقبره ها و کاخ ها کشیده یا حک می شد، به همین دلیل بسیاری از نقاشیهایی که در سلسلههای چین و هان کشیده شده بود با ویرانی کاخها و معابد به طور یکجا از بین رفت
چیان موا مورخ سرشناس چینی گفته است پس از خوشنویسی مهمترین شکل هنر چینی نقاشی است. قدمت نخستین نقاشیهای چینی به دوران ماقبل تاریخ می رسد. در زمان حکومت سلسله های چین و هان اکثر نقاشیها به صورت دیوارنگاره یا حکاکی بر روی سنگهای کاخها و مقبره ها بودند تا اینکه در زمان حکومت دودمانهای وی و جین موضوع و محتوای نقاشیها تنوع بیشتری یافت و نقاشی در میان مردم محبوب تر شد همچنین ابریشم و ،کاغذ به علت مقرون به صرفه تر بودن نسبت به نقاشیهای دیواری و حکاکی های روی سنگ، به تدریج جایگزین آنها شد». اظهارات وی نشان میدهد که در ابتدا از نقاشیهای چینی عمدتاً در محل زندگی طبقه حاکم اشراف و مکانهای مذهبی استفاده میشد و از دوران حکومت سلسله های وی و جین و سلسله های بعدی مانند سویی و تانگ دسترسی مردم به نقاشی های چینی به تدریج افزایش یافت نقاشیهای اولیه متعلق به طبقه حاكم و اشراف عمدتاً بر روی دیوارها یا کف بناهای مذهبی مقبره ها و کاخ ها کشیده یا حک می شد، به همین دلیل بسیاری از نقاشیهایی که در سلسلههای چین و هان کشیده شده بود با ویرانی کاخها و معابد به طور یکجا از بین رفت
چینیها ضربالمثلی دارند که میگوید: «از قلب تا بازو، از بازو به دست، از دست تا قلممو و از قلممو تا به کاغذ»؛ این تجسم، مفهومی از بیان هنرمند چینی با رویکردی خودانگیخته و رسا از مفهوم نقاشی به سبک دست آزاد است. در این سبک هنرمند عناصر بنیادی و نقوش سنتی سبک ادبی را به تصویر میکشد. او میخواهد از بازنمایی صرف یک سوژه فراتر رود تا با استفاده از حداقل چی یا نیروی حیات، آن را به تصویر درآورد.
نقاشی سنتی چینی اساساً هنری انتزاعی بود. اگرچه هیچ نقاشی انتزاعی مطلق چینی در معنای اصلی آن وجود نداشت، اشیاء در نقاشی کپی مستقیم جهان طبیعت با پیروی از اصل پرسپکتیو نبودند بلکه هماهنگی ترکیبی بین دنیای طبیعت و احساسات انسانی، محصول هماهنگی طبیعت و انسان است.
کتاب دایره قهوه ای
عنوان : نقاشی چینی (دریافت روح طبیعت با قلم مو) |
موضوع : نقاشی |
نویسنده : لین تسه |
مترجم : نسرین دستان |
ناشر : متن |
قطع : رقعی |
جلد : نرم |
چاپ : 1401 |
صفحه : 220 |
قیمت روز : 170000 ت |
قیمت فروش : 100000 ت |
ه 5
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.